Het Volk - Het vermoeden van Poincaré

04 oktober 2019
Categorie: Toneel

In ‘Het vermoeden van Poincaré’ zijn twee heren voor langere tijd tot elkaars aanwezigheid veroordeeld, omdat het Alpenchalet waarin zij zich bevinden door hevige sneeuwval geïsoleerd is geraakt. Door de situatie worden ze gedwongen elkaar beter te leren kennen, maar de taal blijkt een enorm obstakel in het wederzijds begrip.  Met onder meer een spontane pas de deux van de heren op muziek, poëtische teksterupties en zang trachten zij het gedwongen samenzijn draaglijk te houden. De kamer verlaten ze nooit, ondanks ferme voornemens voor een ski-exercitie dan wel poging tot alpinisme. 


In de bijna lege ruimte van het chalet bevindt zich slechts één raam. Dat biedt niet alleen uitzicht op de buitenwereld, maar geeft ook visueel inzicht in de gedachtespinsels van beide heren. Hun gespreksstof bestaat uit zowel enorme trivialiteiten als intellectuele bespiegelingen.


De trouwe bezoeker van Het Volk kan zijn hart ophalen, ook omdat regelmatig wordt geciteerd uit vroeger repertoire. Voor mensen die de voorstellingen van Het Volk nog niet kennen: laat je verrassen door de rijke en geestige dialogen. Met humor en mededogen weet Het Volk keer op keer ‘mannelijk onvermogen’ vorm te geven.


Kruijver en Bunschoten zijn als theatermakers en spelers opgegroeid in de traditie van het vervreemdend, absurdistisch toneel. En ook in hun eigen repertoire werd het absurdisme nooit geschuwd. Met ‘Het vermoeden van Poincaré’ brengen zij hun interpretatie van dit toneelgenre voor het voetlicht. 


Jules Henri Poincaré was een Frans wiskundige en wetenschapsfilosoof (1854-1912). Een bewijs voor het naar hem vernoemde vermoeden is tot op de dag van vandaag niet geleverd. Niet zozeer het vermoeden van Poincaré zelf, als wel het onvermogen om een vermoeden met behulp van taal te doorgronden is de inspiratiebron van Het Volk voor dit door hen zelf geschreven toneelstuk. 
De regie en de audiovisuele inbreng zijn in handen van Michael Helmerhorst (Vis a vis, Beumer en Drost, Technische Theatergroep Perspekt). 

 

Fotograaf: Hans Vissers

­